GET /v1/event/kulturforum:aglyewwyoe/?format=api
HTTP 200 OK
Allow: GET, PUT, PATCH, DELETE, HEAD, OPTIONS
Content-Type: application/json ;utf-8
Vary: Accept

{
    "id": "kulturforum:aglyewwyoe",
    "location": {
        "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/place/kulturforum:aglyewwwpa/?format=api"
    },
    "keywords": [
        {
            "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/keyword/kulturforum:272/?format=api"
        },
        {
            "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/keyword/kulturforum:4/?format=api"
        },
        {
            "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/keyword/kulturforum:3/?format=api"
        },
        {
            "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/keyword/kulturforum:316/?format=api"
        },
        {
            "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/keyword/kulturforum:1/?format=api"
        },
        {
            "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/keyword/kulturforum:2/?format=api"
        }
    ],
    "super_event": null,
    "event_status": "EventScheduled",
    "external_links": [
        {
            "name": "social_Utstänningen",
            "link": "https://www.galleriahuuto.fi/kristo-saarikoski/?lang=en",
            "language": "sv"
        }
    ],
    "offers": [
        {
            "is_free": false,
            "description": {
                "fi": "",
                "sv": "",
                "en": ""
            },
            "price": {
                "fi": "",
                "sv": "",
                "en": ""
            },
            "info_url": {
                "fi": "",
                "sv": "",
                "en": ""
            }
        }
    ],
    "data_source": "kulturforum",
    "publisher": "kulturforum:",
    "sub_events": [],
    "images": [
        {
            "id": 62380,
            "license": "cc_by",
            "created_time": "2025-06-18T09:24:40.503105Z",
            "last_modified_time": "2025-06-18T09:24:40.503130Z",
            "name": "11078-WxH.jpg",
            "url": "https://api.luckan.fi/eventimage/11078-WxH.jpg",
            "cropping": "",
            "photographer_name": null,
            "alt_text": null,
            "data_source": "kulturforum",
            "publisher": "kulturforum:",
            "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/image/62380/?format=api",
            "@context": "http://schema.org",
            "@type": "ImageObject"
        }
    ],
    "videos": [],
    "in_language": [],
    "audience": [],
    "created_time": "2025-06-18T09:24:41.224000Z",
    "last_modified_time": "2025-06-18T09:24:41.224026Z",
    "date_published": null,
    "start_time": "2025-06-26T09:00:00Z",
    "end_time": "2025-07-27T15:00:00Z",
    "custom_data": {
        "language": "utan",
        "origin_uid": "191",
        "profile_id": "202",
        "custom_open": "Tue-Sun 12-18",
        "usergroup_id": "867"
    },
    "audience_min_age": null,
    "audience_max_age": null,
    "super_event_type": null,
    "deleted": false,
    "replaced_by": null,
    "location_extra_info": null,
    "description": {
        "fi": "<p>Alussa oli kangas.</p>\n<p></p>\n<p>Tammikuussa 2025 Kristo Saarikoski aloitti ylänurkasta. Maali oli keltaisen sävyistä temperaa – hentoa ja läpikuultavaa, melkein vesivärimäistä. Kerroksia oli maalattava useita. Maalia maalin päälle.</p>\n<p></p>\n<p>Vielä tuolloin Saarikoskella ei ollut selkeää kuvaa siitä, mitä hän on tekemässä. Kankaalle maalatut hennot siveltimenvedot muodostivat maalauksen tempon ja tunnelman, mutta eivät aihetta tai teemaa. Pitkään hän ei tiennyt edes, miten päin kankaat tulisivat olemaan – saati, millainen lopputulos olisi. Hän etsi avulla vihjettä siitä, mihin maalaus on viemässä. Merkkiä, minne mennä. Värit, jotka maalaukseen</p>\n<p>valikoituivat, näyttivät tietä eteenpäin.</p>\n<p></p>\n<p>Maaliskuussa Saarikoski sai kipinän alkaa tutkia köysiä ja solmuja. Solmujen symbolisuus kiinnosti häntä: punokset, joista ne muodostuvat, niiden kuvastamat tunnetilat. Merimiessolmu, ja vetosolmu, joka aukeaa, kun vetää oikeasta kohdasta. Myös köysien muoto kiinnosti häntä. Se toi hänelle mieleen maalaamisen perusasiat. Eleen, ohuen siveltimen jäljen kankaalla.</p>\n<p></p>\n<p>Jossain vaiheessa köydet alkoivat kertoa Saarikoskelle myös jostain konkreettisemmasta. Maalausten värit ja köydet muistuttivat häntä isän kanssa vietetyistä hetkistä Helsingin Työväen Pursiseuralla, jossa he ovat monena kesänä valvoneet yön yli kestävässä vahtivuorossa. Aivan kuin maalaus olisi puhunut hänelle. Paljastanut jotain olennaista itsestään ja maalaamisesta.</p>\n<p></p>\n<p>Sellaista on elää maalausten kanssa. Ne eivät kerro kaikkea heti. Punoksia-näyttelyn teoksissa näkyvät maalaamisen prosessi, kulunut aika ja erilaiset vuosisatoja vanhat maalaustekniikat. Niissä näkyvät hetket, kun on ollut pakko olla rohkea, vaikka olisi pelottanut; vetää ultramariinin sininen viiva läpi suuren maalauksen, kun teos vaikutti pyytävän sitä.</p>\n<p></p>\n<p>Samalla piti vaalia sitä herkkää, joka maalauksessa jo oli. Pohjasta säteilevää kirkasta valoa.</p>\n<p></p>\n<p>Sonja Saarikoski</p>\n<p></p>\n<p>Kristo Saarikoski (1992) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän valmistui Vapaasta Taidekoulusta taidemaalariksi vuonna 2024.</p>\n<p></p>\n<p>Kiitos Suomen Taideyhdistykselle sekä Paulon Säätiölle näyttelyn tukemisesta.</p>\n<p></p>\n<p>Yhteystiedot</p>\n<p>www.kristosaarikoski.com</p>\n<p>kristo.saarikoski (a) gmail.com</p>\n<p>Instagram: ___kristo____</p>\n",
        "sv": "<p>I begynnelsen fanns duken.</p>\n<p></p>\n<p>I januari 2025 började Kristo Saarikoski från övre hörnet. Temperafärgen var gul – lätt och genomskinlig, nästan som akvarellfärg. Det behövdes många lager. Färger ovanpå färger.</p>\n<p></p>\n<p>Då hade Saarikoski inte ännu en klar uppfattning av vad han höll på med. De lätta penseldragen på duken gav målningen ett tempo och en stämning, men inte ett motiv eller tema. Det tog länge innan han ens viste åt vilket håll dukarna skulle vara – för att inte tala om hur slutresultatet skulle se ut. Han sökte efter tecken på i vilken riktning målningen ville gå, vart han skulle ta den. De utvalda färgerna visade vägen.</p>\n<p></p>\n<p>I mars fick Saarikoski lust att börja undersöka rep och knopar. Han var intresserad av knoparnas symbolik: hur de flätades samman och vilka känslotillstånd de avspeglade. Sjömansknopen, och löpknuten som öppnas då man drar i rätt tamp. Också repens form intresserade honom. Den påminde om måleriets grunder. Gesten, penselns tunna spår på duken.</p>\n<p></p>\n<p>I ett senare skede började repen också berätta om något mer konkret för Saarikoski. Målningarnas färg och repen påminde honom om den tid han tillbringat vid Helsingin Työväen Pursiseura tillsammans med sin far. Under många somrar hade de vakat hela nätter då de hållit vakt över området. Det var som om målningen hade pratat med honom. Avslöjat något viktigt om honom själv och måleriet.</p>\n<p></p>\n<p>Så är det att leva med målningar. De berättar inte genast allt. Målningsprocessen, tiden som gått och olika målningstekniker som är hundratals år gamla syns i utställningens verk. Där syns ögonblicken då han varit modig, men också rädd; en linje i ultramarin som går tvärs över en stor målning, för att den verkade be om det.</p>\n<p></p>\n<p>Samtidigt var det viktigt att värna om det känsliga som redan fanns i målningen. Det klara ljuset som strålade ut ur duken.</p>\n<p></p>\n<p>Sonja Saarikoski</p>\n<p></p>\n<p>Kristo Saarikoski (1992) bor och arbetar i Helsingfors. Han utexaminerades från Fria Konstskolan år 2024. Saarikoski har haft separatutställningar bland annat i Finland och Montenegro. För närvarande är Saarikoski också kurator för Kotka Art Biennale och handledare för konstnärer med intellektuell funktionsnedsättning.</p>\n<p></p>\n<p>Tack</p>\n<p>Ett stort tack till Finska Konstföreningen och Paulos stiftelse som har stött utställningen. Tack till Swamp Swap rf för de återanvända materialen. Ett varmt tack till min kusin Sonja Saarikoski som skrev utställningstexten och Hilla Kurje som fotograferade verken.</p>\n<p></p>\n<p>Kontaktuppgifter</p>\n<p>www.kristosaarikoski.com</p>\n<p>kristo.saarikoski (a) gmail.com</p>\n<p>Instagram: ___kristo____</p>\n",
        "en": "<p>At first there was the canvas.</p>\n<p></p>\n<p>In January 2025, Kristo Saarikoski started from the top corner. The paint was yellow tempera – delicate and translucent, almost like watercolor. Several layers were needed. Paint on paint.</p>\n<p></p>\n<p>At that point, Saarikoski did not have a clear idea of what he was creating. The gentle brush strokes on the canvas set the pace and mood for his work, but did not define the subject or theme. For a long time, he did not even know which way the canvases should be – let alone what the final outcome would be. He looked for a clue as to where the painting was going, a sign of where to go. The colors that ended up in the painting led the way forward.</p>\n<p></p>\n<p>In March, Saarikoski became interested in ropes and knots. The symbolism of knots intrigued him: the twists that create them, the emotions they reflect. The reef knot and the slip knot that is easy to untie by pulling the right part of the rope. He was also fascinated by the shape of ropes. It made him think about the basics of painting. The gesture, the fine brush strokes on the canvas.</p>\n<p></p>\n<p>At some point, the ropes began to remind him of something more concrete. The colors of the paintings and the ropes reminded him of moments spent with his father at a yacht club in Helsinki, where they had night watches together in many summers. It was as if the painting had spoken to him, revealed something essential about itself and about painting.</p>\n<p></p>\n<p>That is what it is like to live with paintings. They do not reveal everything at once. The works featured in the exhibition show the painting process, the passing of time, and various centuries-old painting techniques. The moments when one had to be brave, even when afraid, to draw an ultramarine line across a large painting because the work seemed to ask for it.</p>\n<p></p>\n<p>At the same time, it was important to protect the delicate quality already present in the painting. The bright light radiating from the canvas.</p>\n<p></p>\n<p>Sonja Saarikoski</p>\n<p></p>\n<p>Kristo Saarikoski (b. 1992) is a Helsinki-based artist. He graduated from the Free Art School’s painting program in 2024.</p>\n<p></p>\n<p>Thank you to the Finnish Art Society and Paulo Foundation for supporting the exhibition.</p>\n<p></p>\n<p>Contact information</p>\n<p>www.kristosaarikoski.com</p>\n<p>kristo.saarikoski (a) gmail.com</p>\n<p>Instagram: ___kristo____</p>\n"
    },
    "provider": {
        "sv": "Galleria Huuto"
    },
    "info_url": null,
    "short_description": {
        "fi": " ",
        "sv": " ",
        "en": " "
    },
    "name": {
        "fi": "Kristo Saarikoski Punoksia",
        "sv": "Kristo Saarikoski Sammanflätningar",
        "en": "Kristo Saarikoski Twists"
    },
    "provider_contact_info": null,
    "@id": "http://luckan.linkedevents.fi/v1/event/kulturforum:aglyewwyoe/?format=api",
    "@context": "http://schema.org",
    "@type": "Event/LinkedEvent"
}